Jak hledám správná slova?

…aneb kreativní proces copywriterův

Ať už tvořím článek na blog, posty na sociální sítě, obsahovou strategii nebo texty pro celý web, má to na chlup stejný průběh. Mám na to zkrátka svůj mustr. Osvědčený kreativní postup, chcete-li.

Díky němu dokážu najít správná slova pro váš projekt a zajistit, aby texty byly neodolatelné pro vaše zákazníky.

Jak probíhá mé copywriterské bádání?

Seznamuju se a vyzvídám

Aby nám to klapalo, musíme se nejprve pořádně poznat. Bez toho nemůže harmonicky fungovat žádný vztah. Ani ten obchodní. A už vůbec ne důvěrný copy vztah! Proto se budu hodně ptát a taky trochu vyzvídat. Někdy to zvládneme mailem nebo po telefonu, ale nejpravděpodobněji se potkáme osobně. Mým cílem je nasát vaše vize, cíle, přání a představy. Zjistit, jak váš projekt vidíte vy sami a kam ho můžeme díky správným slovům posunout. Pokud navzájem zjistíme, že jsme si souzeni, je to ideální začátek naší společné „copy story“.

Objevuju a analyzuju

Podívám se na to, jak a kde jste se svými zákazníky komunikovali doteď. Pokusím se zjistit, co vlastně chcete svým zákazníkům říct (i když třeba trochu nešikovně). Možná vás taky navštívím přímo na prodejně/v provozovně. Najdu slabá místa a řeknu vám, co je potřeba zlepšit. Vypátrám vaši konkurenci a ukážu, kdo z nich to dělá dobře. Pak se pustím do hledání způsobu, jak váš projekt co nejvíce odlišit a vyzdvihnout všechny jeho přednosti. Zkrátka, aby se vaši zákazníci zamilovali na první pohled (přečtení). 

Píšu, tvořím, ždímám se

Heuréka! Nastavili jsme cíle, proklepli konkurenci, odhalili touhy a problémy vašich zákazníků a určili tón komunikace. Přichází čas dát tomu podobu, která zasáhne vaše zákazníky přímo do nejcitlivějšího místa. V případě klasických obchodních či prezentačních webů, na kterých se podílím nejraději, se většinou jedná o srdce (a samozřejmě také peněženku). 

Nechávám zrát a ladím

Znáte to, některé věci zkrátka musí uzrát. Kvalitní vztah, dobrá whisky nebo meruňky na stromě. A u textů to platí dvojnásob. Občas se mi stane, že to, co se po vítězoslavném dokončení jevilo jako jasná láska na první pohled, druhý den poněkud ztratí jiskru. Poučena z předchozích omylů však nepropadám panice a s odstupem času se vrhám se do ladění výsledné práce. A texty ladím samozřejmě i v případě, že láska na první pohled (a klidně i druhý) nezafunguje u klienta. Spokojenost je v copy vztahu klíčová.

Oslavuju úspěchy

Neexistuje lepší pocit než ten, který následuje po dobře odvedené práci. V první fázi je mi obvykle odměnou úsměv a spokojenost klienta, v další proplacená faktura a konečně v poslední informace o tom, že texty plní svůj účel a přináší kýžené výsledky.

Půjdeme do toho spolu?