Super jednoduché tipy, jak na chytlavé nadpisy

Super jednoduché tipy, jak na chytlavé nadpisy

Dobrý nadpis = půl úspěchu? Trošku přidejte. Tři čtvrtě. A možná i víc. Nadpis neboli titulek je první text, který čtenář uvidí. Text, který rozhoduje o úspěchu celého vašeho počínání. Jak nezahodit první, a často poslední šanci, a zaujmout na první dobrou? Pojďte se mnou mrknout na pár osvědčených tipů.

Nadpis, titulek, H1 nebo headline. Označení pro text, při kterém každý copywriter doslova potí krev. A není se čemu divit. O nadpis jde v textařině až na prvním místě. Snaha o špičkový obsah vyjde zcela naprázdno bez chytlavého nadpisu. Naopak i průměrný text může díky dobrému nadpisu přivést návštěvníky a zvýšit konverze.

Nadpis je totiž výkladní skříní vašeho obsahu. Pozvánka a příslib. Musí poskytnout dostatečný důvod k návštěvě vašeho textu. Vyniknout mezi změtí dalších podobných článků, nalákat a ideálně taky splnit to, co slibuje.

Docela dost úkolů pro jeden nebohý nadpis, že? 

Nadpisové gró

Jak tedy vytvořit špičkový nadpis, lidmi a vyhledávači milovaný? Jak zvolit správná slova? Jak zaujmout? Celý proces tvorby titulků se může zdát jako alchymie. Existují však kroky, kterých je dobré se držet. Tak pojďme na ně!

Mluvte jazykem své cílovky

Naprostý základ. Nadpis nepíšete pro sebe. Píšete ho pro svoji cílovku. Tomu musíte přizpůsobit způsob komunikace a výběr vhodných slov či frází.

Porozumí potenciální čtenáři tomu, co chcete nadpisem říct? Bude pro ně dost atraktivní? Zaujme je? Při psaní nadpisu zkrátka musíte zvážit, kdo je vaše publikum, co mají společného a zaměřit se na to.

Buďte konkrétní

Dobrý nadpis přesvědčí čtenáře, že to, co slibujete, přesně vyhovuje jeho potřebám nebo řeší jeho problém. Proto je do nadpisu potřeba dostat co nejvíc konkrétních informací, které jsou atraktivní a zajímavé pro vaši cílovou skupinu. 

Začněte zlehka aneb pracovní název to jistí

Než začnete propadat zoufalství, že se vám trefný nadpis pro vaše dílo nikdy podaří vytvořit, zkuste si nejprve ujasnit téma.

Díky němu si pak snadno načrtnete pracovní verzi článku, kterou budete postupně šperkovat. Může vás to také přivést k vytvoření většího počtu specifických článků na dané téma.

Podobná věc potkala i mě. Tento článek měl původně obsáhnout celé téma tvorby nadpisů. Po promyšlení detailů jsem se rozhodla, že ho rozdělím do dvou podrobnějších článků.

Právě čtete základní kroky, které vás dovedou k vytvoření chytlavého nadpisu. V dalším článku jsem rozvedla konkrétní tipy, jak povýšit dobrý nadpis na špičkový. 

Nezapomeňte na klíčová slova

Dávno jsou pryč doby, kdy se klíčová slova sázela do článku hustěji než brambory do řádku.

I přesto je dobré na vyhledávače úplně nezapomínat. Zejména v případě nadpisů. Pokud navíc hlavní klíčové slovo použijete i v rámci meta popisku a perexu, máte větší šanci, že váš článek nezmizí bez povšimnutí v propadlišti dějin. 

Brainstorming pomůže

Obzvlášť pokud se vám podařilo vymyslet více pracovních názvů titulků, a nevíte si rady, který bude fungovat nejlépe. Proberte to s kolegy. Ukažte ho cílové skupině. Nebo klidně „cílovému člověku“.

Píšete o rybaření? Dejte návrhy přečíst dědovi až se vrátí z víkendového rybolovu. Občas prostě pomůže pohled zvenčí.

Ať to má šťávu! 

Máte návrh titulku? Výborně! Projděte jej znovu a zbavte všech zbytečností v podobě pomocných slov.

Titulek musí být výstižný a akční. Vyhoďte trpný rod a použijte akční slovesa. Opravdu dobrý titulek musí strhnout davy! 

Pár dalších tipů pro fajnšmekry

Dynamika a rytmus. Rytmický nadpis lidi chytne a nepustí. Pomůže také rým, přirovnání či parafráze.

Zájem potencionálních čtenářů vzbudí rovněž šok nebo lehká kontroverze. Na „vytuněné” titulky” jsou odborníci redaktoři bulvárních plátků. No, jen si ten dnešní Blesk přečtěte. Uvidíte, že to funguje báječně. 

Dejte také pozor na délku nadpisu. Měl by sice sdělit to podstatné, ale zároveň by neměl, kvůli správnému zobrazení v rámci snippetu na Googlu, přesahovat 70 znaků

Obecný základ o titulcích považuji za vyčerpaný. Pokud vás tato mistrovská copywriterská disciplína zajímá blíž, mrkněte na pokračování v podobě článku s konkrétními tipy a příklady, jak na špičkové titulky.

Titulkům a nadpisům zdar!